Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Kapitel 30 - Hjärtedagen

Av sad-girl - 15 februari 2011 13:01

Det såg ut att bli en bra dag...


Måndagar är för mig ingen lek. Jag har otroligt svårt att tvinga mig upp på morgonen, alltid dödstrött och en aning för medveten om att ännu en helg passerat utan intimitet. Det är egentligen för mig helt obegripligt hur hoppet hos en människa kan stanna kvar så här länge utan att helt försvinna, även om mitt egna hopp bleknar alltmer så ligger det kvar någonstans och pyr.


Denna måndag, var jag dock lite (med betoning på ”lite”) lättare i sinnet. Sambon klev upp samtidigt som jag, vilket nästan aldrig händer, då han skulle iväg till ett kontor på annan ort över dagen. Soluppgången gjorde att fälten utanför våra fönster glimrade i guld och det var väldigt vacker (och kallt) ute. Innan jag skulle åka till jobbet, ställde han sig bakom mig, vi båda vända mot fönstret och utsikten, och kramade om mig ömt och sa ”Jag äääälskar dig gumman”. Sedan gav han mig en sån där kärleksfull blick som varje gång gör att jag smälter och viftar undan alla tvivel och sa sedan att han inte glömt vad det är för dag idag.


Jobbdagen gick rätt fort, som alla måndagar gör för mig. Efter en extra lång bilfärd hem, längs isig motorväg med mycket trafik, öppnar jag dörren till vårt hem och möts av en väldoftande arom från köket, ljuvlig musik från Norah Jones i bakgrunden och en sambo som ger mig en välkommen hem kyss och omfamnar mig. Han har tänt ljus i hela huset och dukat fram middag och ett glas vin.


Vi äter vår middag och sedan tycker han att jag ska sätta mig i vår myshörna och koppla av i tio minuter (sedan skulle vi åka och hyra en film hade vi bestämt). I myshörnan hade han ställt en vas med fina tulpaner (mina favoriter när det är säsong) och ännu ett tänt ljus, och lutad mot vasen fanns ett litet paket. Små paket är min favorit, då vet jag att det är stor chans för ännu något smycke, och DET kan jag aldrig ha för många av! Jag blev jätteglad över dessa gester och ännu gladare när jag i paketet fann tre små berlocker till mitt armband, som jag vid något tillfälle innan sagt att jag skulle vilja ha. Sedan åkte vi iväg för att hyra film och promenera hunden vid vattnet i stan. Vi var helt ensamma ute i kylan, himlen var stjärnklar och för en stund förbannade jag mig själv att jag tvivlat på min sambo. Det finns ingen som honom och jag vill verkligen inte ge upp. Skulle han bara hitta tillbaka till lusten igen, så skulle jag vara den lyckligaste i världen.


En bra film senare och klockan är mycket. Min sambo tar fjärrkontrollen till PS3:an och ska titta genom hårddisken, han går till foldern ”bilder” och genast känner jag hur jag spänner mig. Han vet så väl att jag inte vill veta hur någon av hans ex tjejer ser ut, jag vill inte se bilder eller veta detaljer om dem osv. Därför har han tagit bort såna bilder från sin dator, som för övrigt ska vara synkad med PS3an... Bilderna har inga namn, bara nummer så han bläddrar upp och ner mellan numren och på må få klickar han upp en av filerna...som visar sig vara hans förra tjej/sambo glatt smajlandes mot kameran någonstans ute på någon promenad. Jag vill också tillägga att detta blev väl synligt, eftersom vi har en PROJEKTORDUK. Så föreställ er biograf så fattar ni att det liksom inte gick att INTE se detta. Från att ha varit en mysig Alla Hjärtans Dag, blev jag på en sekund så förbannat jävla besviken och ledsen och frågade honom varför i helvete han har den bilden där. ”Det undrar jag också” sa han och fortsatte ” Jag ber verkligen om ursäkt, jag visste inte att den var där”


Moment gone. Minst sagt. Och jag ska verkligen understryka att jag inte är den svartsjuka typen, men för mig är det fan inte okej att ha kvar bilder eller någonting annat som har med något tidigare förhållande att göra. Är det slut så är det, det betyder att man slänger ALLT, raderar allt, och sparar ta mig fan inte på någonting. Ska det vara så jävla svårt???! Självklart förstod min sambo att jag inte var särskilt nöjd och efter en stund frågade han om hans ”lilla fina” skulle bli glad om han tog ut hunden på sista kvällsrundan. ”Lite” svarade jag och gick och duschade. När han var ute, kände jag att (surprise surprise) tårarna var nära och jag kunde inte stå emot. Samtidigt blev jag förbannad på mig själv för att jag inte skrek åt honom eller gjorde mer liv av det än jag gjorde och besviken på mig själv för att jag än en gång släppte fram tårarna istället för att reagera verbalt. Jag har väl inte det i mig helt enkelt, vad än som händer. Jag bestämde mig för att låta det passera åtminstone för kvällen, jag ville inte att våran hjärtedag skulle sluta på minus.


När han kom in och gjort sig klar för natten, kom han in i sovrummet där jag lagt mig på mage på sängen. Han plockade fram vår massageolja och började massera mina ben och fötter och fortsatte sedan med händer och armar. Han kan verkligen det, det var obeskrivligt skönt. När han var klar och lagt sig bredvid mig, slingrade vi ihop oss som vi alltid gör. Jag strök honom över ryggen och ner mot ryggslutet, som jag vet att han älskar. Jag känner hur någonting händer i dem nedre regionerna på honom, inte mycket, men någonting i alla fall, men likt andra gånger så utnyttjar han så att säga inte det, utan låter det bara vara. Hans andetag blir tyngre och tyngre, sömningare och sömnigare. Återigen känner jag hur sorgsen jag blir över det. Som att han väljer att inte trycka på ”ON” knappen vid något skede, fast hans kropp uppenbarligen och så tydligt reagerar på min beröring.


Jag ligger forfarande nära, men vänder mig bort från honom och stirrar i taket en stund och låter tårarna rinna sakta och tyst nedför kinden innan jag somnar.


Sedan drömmer jag. I drömmen har min sambo loggat in på sitt FB konto där jag skickat honom en alla hjärtans hälsning, och så säger han med ett litet skratt ”Nej gumman, där har du gått över gränsen, inte tror du väl att jag ska skylta med sånt på min sida, så alla mina dejter ser?”


Bissarrt, jag vet. Men så verkligt ändå. Det fick mig ännu mer illa till mods och gjorde att jag än en gång ställde den ständiga frågan till eventuella högre makter ”NÄR ska jag få vara lycklig igen?”


Nu när Hjärtedagen är över, kommer jag ta upp lilla arkivfrågan med min sambo igen. Han ska få sätta sig ned och trycka på delete knappen om och om igen, tills dess att allting är rent och rensat. Det ska inte finnas någon back-up någonstans och jag ska aldrig mer behöva återuppleva fadäsen från igår. Han ska få gå igenom varenda skrymsle och vrå och göra sig av med allt som inte har med oss att göra. Jag ställer inte många krav, men här är ett som inte går att förhandla bort.

// S




 
 
Ingen bild

Myran

19 februari 2011 15:21

Men.. jag förstår inte. Varför ska han inte få ha några bilder kvar?
Tänk om din nästa kille tänker likadant, kommer du verkligen vilja slänga alla bilder på din nuvarande kille, slänga alla smycken han gett dig, slänga allt som har med honom att göra?

Jag har iallafall sparat bilder på mina ex, de är en del av mitt förgångna som gjort att jag är den jag är idag och även om det inte är perfekt så hör det ändå till mitt liv som jag aldrig skulle vilja vara utan.

Jag tycker det är orimligt av någon partner att bestämma över vilka bilder ens kille/tjej får och inte får ha.

Däremot borde han kunna spara ner bilderna på ett usb minne eller nåt och se till så att du iallafall slipper se dem...

Annars verkar din alla hjärtans dag ha varit mysig :)

sad-girl

21 februari 2011 15:36

Jag och min sambo är faktiskt överens på den här punkten. Jag har aldrig tvingat honom att göra varken det ena eller andra, utan han har självmant tagit initiativet eftersom ingen av hans tidigare relationer har någonting med oss och nuet att göra. Varför dessa fanns kvar kunde han inte riktigt själv förstå heller och dem är nu borta - och det var inte för att jag blev stött eller sårad, utan för att han också tycker att det är självklart att dem inte skall finnas kvar.

Det finns ingen poäng att ha någon "memory lane" för sånt som ändå inte har med oss att göra. Jag slänger alltid allt och gör mig av med sånt som har med fd pojkvänner i det fall en relation tar slut. Skulle det ta slut med oss skulle jag inte ha glädje av någonting som har med det förflutna att göra - det handlar om att göra sig "ren" från dåtiden och börja om på ny kula. Skulle jag sedan träffa någon ny, skulle jag bli ytterst förvånad om denne uppskattade att jag håller fast vid personliga saker som hör ihop med ett ex. Det är så jag funkar.

Jag tycker absolut inte att det är orimligt på något sätt, orsakerna till varför det inte känns okej kan vara många. I mitt fall är det ju inte så himla svårt att lista ut varför jag blir sårad av det. Varför skulle jag tycka att det var okej att han sparade bilder på dem han haft tidigare relationer med? Det är en annan sak om båda två tycker att det är okej att ha möjligheten till att "vältra" sig i det förgångna. Skiljer sig åsikterna, så får man gott respektera varandras viljor. För mig hade det enda godtagbara kunnat vara om han hade barn med någon annan och därför naturligtvis inte kunde eller borde göra sig av med sånt som barnet sedan skulle vilja ha, bilder och prylar osv.

Hoppas du förstår mig bättre nu...

 
Ingen bild

My

5 mars 2011 09:02

Tråkigt att det fortfarande är dött i erat sexliv. Själv behöver jag inte oroa mig längre för att han inte vill ha sex. För han har lämnat mig, japp han har flyttat. Så ironiskt nog blev jag lämnad av en man som inte ville ha sex med mig.. JAG om någon borde väl varit den som lämnat. Så nu känner jag mig extra extra världelös.

sad-girl

7 mars 2011 10:29

Näääää, vad säger du??! När hände detta?
Bara så där - utan förvarning?!
Fy vad ruttet, och My jag förstår hur du känner dig, det där med den extra värdelösa känslan, men du får inte klandra dig själv!
Åh vad jag känner med dig! Men försök tänka såhär: då finns och väntar någon där ute på dig, som faktiskt kan uppskatta allt det fantastiska med dig, någon som ser och hör dig och som vill samma saker som du, någon som kan ge dig bekräftelse och få dig att känna dig komplett..Även om det är svårt att tänka så just nu.

Jag tänker på dig!

Stor kram

 
Ingen bild

My

7 mars 2011 17:46

Tack för pepp snälla du!!

Ja bara så där... helt plötsligt..
Det hände för tre veckor sedan och han har redan en ny lya.. 150 meter från mig.. jag bor kvar i den vi hade tillsammans.
Han har mått dåligt i flera månader och verkligen vantrivs på sitt jobb och varit orolig för framtiden eftersom att han vill plugga men måste läsa en kurs innan. En kurs som han försökt sig på en gång med misslyckats med.
Jag har stöttat honom. Lagat mat, städat och fixat så att han skulle känna att han bara kunde slappna av under en tid och återfå livsgnistan. Men han blev mer och mer deppig. Sov inte alls vissa nätter. Samtidigt så var han glad vissa dagar, som att han skulle åka bergochdalbana.. fram och tillbaka liksom.. jag visste aldrig hur han skulle må när vi vaknade på mornarna.

Och så för tre veckor sedan så kände jag att jag inte orkade stötta upp mer när han inte tog mina råd att söka nytt jobb och söka professionell hjälp. Jag berättade att jag saknade sex med honom och ville att han skulle försöka må bra igen. Att jag skulle stötta honom men att jag inte kände att han verkade vilja rycka upp sig.
Då säger han att han inte vill mer. Att han inte älskar mig mera och att han vill vara själv..
Sen tar han en väska och flyttar till sin mamma.
Jag fattar ingenting och blir helt knäckt..

Jag är ganska så säker på att han inte orkade med mina "krav" och att han istället tog den enkla vägen och drog från allt.

Mitt liv har verkligen tagit en ny vändning och trots att jag saknar honom som faan och mår dåligt så vet jag att detta var det bästa för mig. För jag vet att jag förtjänar bättre. Och någon som tycker att jag och ett förhållande med mig inte är något att ha är ingen att gråta över.

Vissa dagar tänker jag att nu jävlat, nu kör jag på och gör det och det och har ett bra liv. Jag får en kick och känner att mitt liv är bra och att jag inte ska deppa ihop!
Och så andra dagar så bara grinar jag och tycker att det bästa vore om jag mitt hjärta bara slutade slå..
Så det är verkligen upp och ner.

Nu ska jag läsa ditt nya inlägg som jag såg att fanns här, jag hoppas att det står något positivt och att det går framåt för dig!!

KRAM!!

sad-girl

8 mars 2011 11:31

Jisses vad svagt av honom. Men visst är det som du säger, han pallade inte att någon ställer krav på honom. Han kunde inte hantera alla livsviktiga beslut som han ju måste ta ställning till, och kanske till och med grottade ner sig lite väl mycket i sina egna problem till den grad att han blev lite bekväm med det. En del människor fixar helt enkelt inte att vara runt en partner som framstår som starkare och mer handlingskraftig i såna lägen. Det får den svaga personen att känna sig ännu mer liten och dålig och då är det enklare att bara dra, slänga in handduken. Du har ju gjort helt rätt, och hade inte kunnat göra på något annat sätt! Jag kan nog tänka mig att du funderar på vad och hur du kunnat sagt och gjort annorlunda, men tro mig, det är hos honom felet ligger. Jag har varit med om något liknande själv, så jag vet vad jag pratar om. Jag var tillsammans med min ungdomskärlek i ungefär ett år, ett distansförhållande (han bodde i London). Båda hans föräldrar dog i cancer när han var 6 respektive 12 år så han växte upp hos farföräldrarna. Detta bagage har gjort att han inte riktigt är "färdig" med sig själv, utan söker trygghet hos andra. Är inte särskilt trygg med sig själv. Vi skulle flytta till huvudstaden tillsammans, jag skulle flytta 100 mil från min familj, sa upp mig från jobbet, fixade bostad och nytt jobb och när det började närma sig gjorde han plötsligt en ko-vändning, då "kändes det inte likadant" längre. Under denna tid hade jag också varit på honom så han skulle söka hjälp för sina demoner som inte lämnar honom ifred och det blev för mycket. Kvar stod jag, i en ny stad, nytt jobb osv, och krossat hjärta. Där fick man för att man var den där stöttepelaren och peppade och gav goda råd och pushade honom i rätt riktning. Han var inte riktigt van med det. Nåväl, det är snart 3 år sen nu, men då har man istället det här bekymret =) Mitt kall här i livet verkar vara att bråttas med och försöka finna lösningar på problem av den svårare graden =)

Jag tror som du att din kille inte heller fixade att någon ställer krav på honom, men då är han faktiskt inte heller värd din energi eller omtanke. Jag vet att det är supersvårt att tänka så när man står där med brustet hjärta, och man tänker "vad har jag gjort för ont för att förtjäna det här?", och precis som du beskriver är dagarna som en berg-och-dal-bana, uppåt ena dagen och piss andra dagen. Det som låter positivt är ju dock att du ändå har de där bra dagarna där du känner att "nu jäklar", då är du starkare än du kanske själv tror och du kommer fixa det här.. Du ska se att någonting gott kommer ur det här också såsmåningom!

Stor KRAAAM till dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sad-girl - 18 mars 2011 11:43

Mina batterier är laddade. Helgen uppe i norr gjorde mig gott!   Veckorna går ju som bekant fortare än blixten, men min "long-weekend" hos min familj tar nog priset ändå. Jag hann ändå göra allt möjligt, äta mammas goda middagar enligt den sedvan...

Av sad-girl - 7 mars 2011 11:05

Så har ytterligare en månad passerat – Februari är förbi. Och fortfarande är det dött. Stendött.   Jag har däremot kommit igång med träningen nu, efter många om och men. Hann bli sjuk också, när min kropp fick stå ut med ett tufft träningsp...

Av sad-girl - 8 februari 2011 16:59

Oj vad jag är glad för en mans skull just idag! Du vet vem du är :) Att någon med samma dilemma som jag verkar nått någon slags vändning, förändring glädjer mig enormt! Jag ser att det är fler som tittar in här efter helgerna, vilket ju säkert...

Av sad-girl - 25 januari 2011 16:01

Tro det eller ej – men igår lyckades jag...UTAN tårar! Ja, alltså jag lyckades ta i vår heta potatis, utan att lipa....Helt otroligt!   Efter vårt praktgräl senast, som jag också berättade om, har vi inte berört vårat olösta problem och d...

Av sad-girl - 12 januari 2011 18:45

Länge sedan sist, jag vet.   Mest beror det på att jag helt enkelt inte haft någon som helst inspiration och inte heller någon ork. Hela december månad har jag haft ruskigt mycket på jobbet och nu är det ännu värre, med allt vad bokföring heter. ...

Ovido - Quiz & Flashcards